UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

Dzisiaj jest: Czwartek, 21 Listopada 2024 | Godzina: 16:53:20

OVH

Żyjemy obecnie w świecie niepewnym, zmiennym, niespokojnym, nieliniowym, złożonym i pełnym wyzwań. W obszarze rozwoju osobistego oraz w biznesie, od kilku lat, 

panuje określenie światu VUCA. Jest to świat zmienności, niepewności, złożoności
i niejednoznaczności. Akronim VUCA pochodzi od słów.

  1. Volatility (zmienność). Zmienność że coraz trudniej nam przewidzieć przyszłe wydarzenia
    i ich tempo. Przykładem może być digitalizacja rynku pracy, skala ruchów migracyjnych w Europie czy konflikty światowe.
  2. Uncertainty (niepewność). Wszystko to prowadzi do poczucia niepewności i niepokoju. Zmiany są szybsze niż kiedykolwiek, a ich zasięg jest globalny i ma wpływ zarówno na biznes. gospodarkę, jak i na nastroje społeczne.
  3. Complexity (złożoność). Złożoność to połączenie wielu zjawisk i informacji. Różnorodne i zmienne bazy danych dają dostęp do wiedzy, której nie jesteśmy w stanie przetworzyć i przyswoić.
  4. Ambiguity (niejednoznaczność) Niejednoznaczność informuje nas o tym, że wyjaśnianie świata tylko z perspektywy rozumu i logiki nie wystarcza, a bazowanie na wcześniejszych doświadczeniach nie przekłada się na efektywne planowanie.

 By odnaleźć się w nowej rzeczywistości potrzebujemy przede wszystkim rozwijania
i pielęgnowania w sobie zdolności do elastycznego i odważnego adaptowania się
do nieoczekiwanych wydarzeń.

Nowa rzeczywistość, w której żyjemy to:

  • zmiany klimatyczne
  • świat cyfryzacji
  • pandemia
  • zmiany na rynku pracy
  • automatyzacja
  • wojna
  • kryzys ekonomiczny
  • sztuczna inteligencja
  • drony
  • nanotechnologia

Należy jeszcze dodać, że ze względu na szybko zmieniające się  wymagania otaczającego nas świata, pokolenie „Z” (definiowane w wielu źródłach jako pokolenie urodzone między rokiem 1995 -2010 lub 2012, czyli wkraczające na rynek pracy) zostaje zastąpione pokoleniem „Alpha” (Alfa). Jest to pokolenie, które prawdopodobnie (bo zbyt wcześnie mówić o jego przyszłych cechach, są to bowiem dzieci pokolenia X i Y), nie będzie pamiętać życia bez stałej obecności portali społecznościowych, doświadczające edukacji przy wykorzystaniu nowych technologii, cyfrowych urządzeń mobilnych oraz aplikacji. Prawdopodobnie będzie to najbardziej wykształcone (dzięki wydłużonej edukacji on-line), technologicznie zaawansowane oraz najbardziej przedsiębiorcze pokolenie. Pokolenie znacznie mniej czasu przeznaczające na osobiste relacje, posiadające słabszy kontakt z drugim człowiekiem (literatura dr Maciej Dębski).

Takie perspektywy wyznaczają inne sposoby uczenia i nauczania.

Obecnie należy w procesie edukacji i w przygotowywaniu młodzieży do potrzeb rynku pracy należy zwracać uwagę na:

  • elastyczność, refleksję
  • dobrą komunikację, uczenie się od siebie
  • efektywne i angażujące praktyki dydaktyczne
  • otwartość na świat zewnętrzny
  • prace projektową i problemową, interdyscyplinarną
  • rozwijanie samodzielnego myślenia
  • rozwiązywanie problemów
  • zarządzanie sobą (wytrwałość, umiejętność uczenia się)
  • informacje zwrotne
  • pracę z błędem
  • kompetencje społeczne (przywództwo, zarządzanie ludźmi, współpraca, zdolności negocjacyjne, inteligencja emocjonalna)
  • współpracę szkoły z otoczeniem i rynkiem pracy.

Powstają pytania: jak uczyć, aby realizować w/w wyzwania? Kiedy? Kto może nam pomóc?  Jak rozpoznawać potrzeby uczniów?...........................

No cóż, należy wciąż poszukiwać odpowiedzi.

 Ciekawe informacje w poruszanej tematyce zawierają linki:  

https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/jak-uczyc-pokolenie-z

https://www.oic.lublin.pl

http://lemontreecoaching.com/insights-discovery-tm/co-to-jest/

Opracowała: Bernarda Jarzyna

     Copyright © 2020 ZS Urzędów.

     Wszelkie prawa zastrzeżone!

Odwiedziło nas łacznie (dziś) 146910 (72)

Currently are 15 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions